FOTOGRAAF MARC LAGRANGE: ‘Ik ben echt niet zo macho’

Toen de Antwerpse topfotograaf Marc Lagrange in 2011 zijn 20-jarig jubileum vierde met een monografie en een expo, ging ik hem interviewen. Zoals elke estheet beschouwde Lagrange het vrouwelijke lichaam als een kunstwerk. Maar omdat dit even abstract als wollig klinkt en net zo goed uit de mond van een pornokoning als een kubist zou kunnen komen, legde ik hem een aantal citaten en gezegdes over vrouwen en vrouwelijk naakt voor.

Geloof het of niet, maar het oogcontact is uiteindelijk toch het belangrijkste, ook in naaktfotografie

Ik wil de rest van mijn leven doorbrengen met de vrouw aan de andere kant van deze tafel hier. Maar dat zal me niet tegenhouden om nog duizend blote konten te willen zien vooraleer ik sterf. Dat is namelijk wat een man zijn betekent. (Steve in de Britse komische serie Coupling)

(lacht) Er zijn allicht mannen die denken dat ik nog beter af ben dan een dokter. Gratis en voor niets naar naakte vrouwen mogen kijken, en ik mag ze bovendien zelf uitkiezen. Maar ach, een borst meer of een borst minder… Ik zal niet beweren dat een mooie naakte vrouw me niets meer doet, maar ik ben het intussen wel gewoon. Bovendien is naaktfotografie moeilijker dan iemand fotograferen die gekleed is. Je kunt niets verbergen. Je licht, je compositie, het moet allemaal juist zitten. Daar ben je op de set mee bezig. Niet met het feit dat er een blote meid voor je staat. Anderzijds, mocht ik niet van mooie vrouwen houden, ik zou hen natuurlijk niet fotograferen. Ik wil hun schoonheid vatten. Maar ik hou ook van bloemen, dus fotografeer ik ook al jaren bloemen. Of meubels. Of een schilderij. Het heeft, zonder vrouwen te willen objectiveren, toch vooral met esthetiek te maken.

Vrouwen zullen nooit naar een naakte man kijken zoals een man naar een naakte vrouw. Mannen zijn geen seksobjecten zoals vrouwen dat zijn. (journaliste Janice Min, directeur van The Hollywood Reporter)

Dat zal wel kloppen, ja. Ik vind naakte mannen ook niet zo mooi. Sommige zijn knap gesculpteerd, maar ik zal mannen toch anders fotograferen dan vrouwen. De mannen in mijn foto’s zijn vooral gekleed, en dienen om een voorzet te geven. Ze doen niet veel, maar hun aanwezigheid versterkt het geheel, creëert een spanning. Er ontstaat een woordeloze dialoog tussen de modellen. Jaloezie, een onuitgesproken gevecht om die man… Dan wordt het interessant.

Een Ier is de enige man ter wereld die over een dozijn naakte vrouwen zal stappen om bij zijn flesje bier te geraken.

Wat bedoelt men daarmee? Dat mannen geobsedeerd zijn? Eigenaardig genoeg kom ik die mannen niet tegen. Ik ben niet zo macho. Al zal wie mij niet kent, dat misschien wel denken. Vandaar ook dat ik gestopt ben met te werken voor Playboy. Ik wilde volgens mijn visie werken, maar dat was te kunstzinnig voor hen. Zij wilden plat bloot dat verkoopt, maar daar kan ik me niet in vinden. Dan houdt het snel op. Op de expo hangt wel een van mijn allereerste opdrachten, een foto van Katia Alens die ik nog steeds leuk vind. Maar verder hoed ik me voor het platte circuit.”

Een mooie vrouw is een toevalligheid van de natuur. Een mooie oude vrouw is een kunstwerk. (celebrityadvocaat Louis Nizer)

Hier sta ik achter. Ik fotografeer heus niet enkel jonge vrouwen. Een vrouw op haar hoogtepunt kan erg aantrekkelijk zijn. Ik werk momenteel aan een boek met sensuele foto’s van vrouwen van boven de veertig én aan een reeks over cougars, rijpere dames met een jonger liefje. Ik kan ook veel schoonheid vinden in oude mensen. Al vind ik die wel mooier met kleren aan.

Een vrouw is zo goed als naakt als ze goed gekleed is. (modeontwerpster Coco Chanel)

Kleren of een andere vorm van bedekking kunnen een vrouw sexy maken. Suggestie prikkelt de fantasie. Mijn modellen zijn ook zelden poedelnaakt. Foto’s à la Newtons big nudes zie je bij mij niet vaak.

Wat soort vrouw wil dat een camera haar naakte kont volgt? (NYPD Blue-actrice Charlotte Ross)

Een vrouw die er plezier aan beleeft. Die zich kan laten gaan. Die niet preuts is. Die verstand heeft. Een dom blondje heeft misschien één foto in zich. Ik hou van vrouwen met diepte, die verschillende rollen aankunnen. Er zijn vijf modellen waar ik heel vaak mee werk. Die zijn een beetje familie geworden. Ik werk niet alleen met hen omdat ze zo mooi zijn. Er zijn duizenden mooie modellen. Maar de chemie zit goed. Ze begrijpen wat ik wil maken, stappen mee in het verhaal. Als ik begin te shooten weet ik voor 50 procent wat ik wil. De rest is improvisatie en samenwerking. Daar heb je een goed team voor nodig, en een prettige sfeer. Op een set moet er fun en vertrouwen heersen. Als dat er niet is, zul je nooit goede foto’s hebben.

Ik verdraag het niet dat men mij naakt ziet. Ik ben niet bepaald een fijn vrouwtje. (filmdiva Sophia Loren)

Geef mij toch maar Sophia Loren in plaats van een schriel model. Ik zie graag een vrouw met rondingen. Ze hoeft niet perfect te zijn, en ik zal er ook geen correcties op uitvoeren. Dat is nergens voor nodig. Mijn modellen zijn allemaal echte vrouwen. Bij een casting let ik net zo goed op het gezicht en de ogen als op de billen en de borsten. Maar toch geeft het lichaam niet altijd de finale doorslag. Een van mijn vaste modellen is een Spaanse met een filmische blik. Een echte filmster. Maar ze heeft haar borsten laten opereren, het resultaat is ronduit lelijk. Ik kan haar dus bijna niet frontaal of naakt fotograferen. Maar toch heb ik met haar al de prachtigste beelden gemaakt. Geloof het of niet, maar het oogcontact is uiteindelijk toch het belangrijkste, ook in naaktfotografie. De rest komt er maar bij.